Udruga Hrvatske Autoškole
Gdje se nalazite:   Početna Novosti Slobodno tržište ruši i cijenu i kvalitetu autoškola?

Slobodno tržište ruši i cijenu i kvalitetu autoškola?

09.11.2017. // 15:14

Kliknite za veću fotografijuUsprkos velikom otporu vlasnika 337 autoškola, koliko ih djeluje u Hrvatskoj, krajem listopada usvojen je zakon kojim se tržište autoškola liberalizira. Ukidaju se minimalne cijene nastavnog sata, a formiranje cijena prepušteno je tržištu. I dok u Vladi očekuju da će to dovesti do pada cijena, strukovne organizacije autoškola tvrde suprotno: srozat će se kvaliteta obuke budućih vozača, a pad cijena, ako do njega dođe, bit će posljedica dumpinga, što dugoročno nije održivo.

Usprkos velikom otporu vlasnika 337 autoškola, koliko ih djeluje u Hrvatskoj, krajem listopada usvojen je zakon kojim se tržište autoškola liberalizira. Ukidaju se minimalne cijene nastavnog sata, a formiranje cijena prepušteno je tržištu. I dok u Vladi očekuju da će to dovesti do pada cijena, strukovne organizacije autoškola tvrde suprotno: srozat će se kvaliteta obuke budućih vozača, a pad cijena, ako do njega dođe, bit će posljedica dumpinga, što dugoročno nije održivo.
Daniel Hinšt, voditelj Centra unutarnjeg tržišta pri Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, koje među ostalim radi na administrativnom rasterećenju gospodarstva, tumači kako je deregulacija tržišta autoškola provedena sukladno EU Direktivi o uslugama.

Što donosi deregulacija?

Hinšt je istaknuo sedam posljedica deregulacije:
1. Od 2018. autoškole mogu samostalno određivati tržišne cijene, bez regulirane minimalne cijene, što bi moglo dovesti i do sniženja cijena.
2. Ukinuta je mreža autoškola kroz koju je država ograničavala dozvoljeni broj autoškola po svakoj županiji, ovisno o broju kandidata. Time je nadvladano još jedno teritorijalno i brojčano ograničenje, koje je sadržavalo i ispitivanje ekonomske "opravdanosti", što je protivno temeljnim načelima tržišne konkurencije u EU. Uvedena je sloboda poslovnog nastana za autoškole, a potreban broj autoškola i moguće cijene će se konačno slobodno određivati.
3. Omogućena je sloboda ugovaranja rada u autoškoli na puno ili nepuno radno vrijeme, kako bi se rad prilagodio tržišnim potrebama.
4. Nova vozila će tek nakon dvije godine morati obaviti tehnički pregled.
5. Vozila se mogu registrirati pri stanici za tehnički pregled.
6. Ukinut je namet registracijski list koji je koštao 34,50 kune.
7. Uz obveznu tehničku ispravnost vozila, podignuta je granica dopuštene starosti vozila B kategorije sa sedam na 10 godina, a za autobuse u auto školama s 12 na 15 godina. Time je smanjena učestalost kod obveze nabave novih vozila, pa će pogotovo manje auto škole doživjeti određeno rasterećenje.

HGK: Liberalizacija ishitrena i na uštrb kvalitete

Predsjednik Udruženja autoškola HGK Denis Ožegović izjavio je za Novac za sve da se liberalizacija tržišta autoškola događa ishitreno te dovodi u diskriminirajući položaj postojeće autoškole, a sve bez prethodno izvršene procjene učinaka na sustav osposobljavanja. Udruženje smatra da je novi zakon nerazvojan, represivan te da se postignuti visoki standardi osposobljavanja kandidata za vozače u Republici Hrvatskoj neće moći održati.

Nikola Vidaković, predsjednik Udruge Hrvatske autoškole (HAŠ) uvjeren je kako cijene u ovakvim uvjetima sigurno neće padati "jer su i ove postojeće na granici rentabilnosti, a izvjestan je pad kvalitete obuke vozača".
Sadašnja minimalna cijena sata iznosi 115 kuna i, prema tumačenju Vidakovića, jedini način na koji cijene mogu padati jest da poduzetnici otvaraju nove autoškole registrirajući obrt koji prve godine poslovanja ne ulazi u sustav PDV-a. Samo u tom slučaju cijena može biti niža 25 posto, kaže Vidaković.

Ožegović tome dodaje da će biti pokušaja dampiranja cijena, ali to, ističe, dugotrajno nije održivo, pogotovo ako se želi zadržati postignutu kvalitetu usluge.

Prijedlozi Hrvatskih autoškola

"Cijela ova pomutnja oko tobože liberalizacije mogla se riješiti vrlo jednostavno i to tako da se autoškole vrate u obrazovnu djelatnost, što u naravi i jesmo, te oslobode plaćanja PDV-a ili ga barem smanje jer nema nekakve koristi od toga što tristotinjak autoškola plaćaju PDV.
Rad autoškola mogao se olakšati i ukidanjem poreza na motorna vozila, smanjenjem broja obveznih sati tako da instruktori sami procjenjuju koliko je kojem polazniku potrebno vremena da uspješno svladaju tečaj. Može se voditeljima i predavačima omogućiti da veći broj sati mogu provesti osposobljavajući kandidate u vozilu, povećati godine starosti vozila A kategorije, kao i profesionalnih kategorija", nabraja Vidaković mjere koje bi prema ocjeni HAŠ-a bile primjerenije.
Ožegović ističe da će kandidati, u slučaju pada cijena autoškole, dobiti nižu kvalitetu nastavnog procesa, dok će autoškole manje ulagati u proces osposobljavanja. Smatra i da će autoškola otići najkvalitetniji kadar jer je prosječna plaća instruktora vožnje manja od prosječne plaće u Republici Hrvatskoj.

Slovenija preuzima hrvatski model

"U Sloveniji se deregulacija djelatnosti osposobljavanja kandidata za vozače, koju su oni proveli 2010., pokazala izuzetno lošim rješenjem, nekorisnim za djelatnost i štetnim za kandidate za vozače, štetnim za sigurnost prometa, kao i za gospodarstvo i po državne financije. Nakon sedam godina Slovenci pokušavaju spasiti sustav osposobljavanja uzimajući hrvatski model kojeg, eto nelogičnosti, Hrvatska upravo napušta", podsjeća Ožegović.

Vidaković dodaje da je utvrđivanje standarda osposobljavanja vozača na razini EU tek na samom početku i nema jedinstvenog stava o modelu i sustavu osposobljavanja vozača. To je krunski dokaz, kaže, da mi ne možemo i ne smijemo nekontrolirano preslikavati strana znanja i neznanja ne pitajući se za posljedice.

"Činjenice su da su u Hrvatskoj u djelatnosti autoškola gotovo u potpunosti iskorijenjeni rad nelicenciranih pravnih osoba i stručnih osoba, porezna evazija, rad na crno, neplaćeni prekovremeni rad, nestručan i neodgovoran rad, zlouporaba godišnjih odmora, neprijavljivanje radne snage, tehnička neispravnost vozila. Ovakvu uređenost djelatnosti nisu uspostavile niti daleko razvijenije države izvan ili unutar EU.

Rezultat svega navedenog je trend opadanja broja prometnih nesreća i njihovih posljedica, kojeg liberalizacija tržišta može ugroziti", pribojava se Ožegović.

Tags: , , , , ,, ,

Preneseno:
https://www.novaczasve.com/index.php/poduzetnistvo/vijestipp/334-slobodno-trziste-rusi-i-cijenu-i-kvalitetu-autoskola